A Product Manager-nek nem az a feladata, hogy leüljön és gondolkodjon, hogy mivel lehetne jobbá tenni a terméket, valamint egyedül kitalálja, hogy a felhasználók mégis mit szeretnének. Az ő feladata, hogy az ötleteket és igényeket összegyűjtse a megfelelő helyekről, majd döntést hozzon, hogy ezek közül mi kerül beépítésre és mikor, ügyelve a cég és a piac változására, történéseire.
Az ötletek 4 fő területről érkezhetnek, ezekre érdemes folyamatosan figyelni. Az első és legegyszerűbb forrás maga a cég. Ezen belül érkezhetnek alkalmazottaktól, a menedzsmenttől, de akár teljesen más területen dolgozó kollégáktól is jó ötletek.
A következő a mérőszámok. Nagyon fontos, hogy milyen mérőszámokat határozunk meg a termékünk számára, ugyanis jó esetben ezekből egyből láthatjuk a problémákat, valamint ha esetleg valahol félrecsúszna a dolog, nem lenne hatékony a termékünk.
A harmadik forrás triviálisan a felhasználók, érdemes folyamatosan olvasni a visszajelzéseket fórumokon, emailekben, vagy akár a közösségi médiában.
A negyedik csoport az ügyfelek, ami inkább B2B Product Manager esetében releváns. Ilyenkor érdemes bizonyos időközönként rákérdezni, hogy elégedettek-e a termékkel, lenne-e esetleg javaslatuk a továbbfejlesztésére. Sok esetben ezt maguktól is jelezni fogják, de nagyon sok hasznos információ kiderülhet, ha elébe megyünk ezeknek.
A Product Manager gondolkodásának egyik legfontosabb komponense, hogy képes legyen megérteni a valódi problémát a mögött, amit a felhasználók kérnek. Amennyiben megadjuk nekik azt, amit kérnek, azzal nem minden esetben oldjuk meg a valódi problémájukat. Ez a szerepkör sokkal inkább arról szól, hogy megtaláljuk a megoldást a problémára, mintsem a problémát próbáljuk beleilleszteni egy megoldásba. Tehát amikor valaki megkér, hogy valamit fejlesszünk bele a termékbe, esetleg valamit módosítsunk rajta, akkor el kell gondolkodni azon, hogy ez valóban megoldja-e a problémát, valamint okozhat-e ez a fejlesztés mellékhatásokat máshol. Az egyik legjobb megoldás a probléma gyökerének megfejtésére, ha egymás után legalább háromszor feltesszük a “Miért?” kérdést a felhasználónak, így eljuttathatjuk a probléma valódi kiváltó okaihoz. Ezt a gondolkodásmódot minden Product Manager el kell hogy sajátítsa.
További részek:
1. rész - Mi az a Product Manager?
2. rész - A termékfejlesztés 7 fázisa