A termékfejlesztés során általában 7 lépésen haladunk végig. Az első fázis neve “Conceive”, amikor is maga az ötlet megfogan valaki fejében. Ez sokszor úgy kezdődik, hogy összegyűjtjük a felhasználók által bejelentett problémákat, igényeket, majd elkezdünk ötletelni megoldásokon, új funkciókon, esetleg terméken. Az ötletek legnagyobb forrása sokszor a saját cégünkön belül található, így érdemes első körben ott keresni.
A következő a “Plan”, azaz a tervezés szakasza. Ilyenkor érdemes minden esetben egy piackutatással kezdeni, hogy a korábban kitalált ötletet validáljuk. Ehhez rengeteg különböző módszert használhatunk, ilyenek például a felhasználói vagy fókuszcsoportos interjúk, kérdőívek, stb. Ezután részleteiben kidolgozzuk az új funkciót vagy terméket és mind üzleti, mind technológiai oldalról megtervezzük, továbbá meghatározzuk a pontos elvárásokat, követelményeket.
A harmadik lépés a “Develop”, amikor tehát lefejlesztjük a terméket. Határidőket, release-eket határozunk meg, User Story-kat írunk, valamint becslések készülnek a feladat részleteire.
Ezt követi az “Iterate”, amikor már befejeztük az MVP-t vagy a korai prototípust, teszteljük a korábbi feltételezéseinket a felhasználókon, ehhez különböző eszközöket használva, mint pl. A/B tesztelés, shadow button. Ilyenkor újra és újra változtatunk a felhasználói visszajelzések alapján, tökéletesítjük termékünket.
Ötödik lépés a “Launch”, amikor is élesítjük a terméket. Ebben az időszakban szorosan együtt dolgozunk a marketing, jogi, PR és sales csapattal. Itt érkeznek a legnagyobb számban visszajelzések, valamint biztosan elő fognak jönni problémák, amiket azonnal kezelni kell, hogy ne veszítsük el a felhasználóinkat.
Következő a “Steady state”. Itt folyamatosan gyűjtjük a visszajelzéseket és figyeljük az előre meghatározott mérőszámokat, majd ezek alapján optimalizáljuk a terméket. A sales és marketing tovább folytatódik.
Utolsó, hetedik fázist úgy hívják, hogy “Maintain or Kill”. Eljutottunk oda, hogy a termékünk stabilan működik, van egy megfelelő felhasználó bázis. Ilyenkor elemezzük az adatokat, mennyire versenyképes a termékünk, milyen a megtérülés, stb. Ezek alapján pedig döntést kell hoznunk, hogy fenntartjuk továbbra is az alkalmazást, vagy esetleg kivezetjük a piacról. Bizonyos esetekben akkor is érdemes a kivezetés mellett dönteni, amikor ugyan profitot termelünk vele, azonban nem passzol a cég víziójához, esetleg nem tudjuk a megfelelő, saját magunk által elvárt színvonalat hozni. Amennyiben a kivezetés mellett döntünk, akkor azt is jól meg kell tervezni, és érdemes egy hosszabb átmeneti időszakot tartani, ahol folyamatosan jutunk el a termék végső lelövéséig.
További részek:
1. rész - Mi az a Product Manager?
3. rész - Honnan jönnek az ötletek és felhasználói igények?