térkép a vezetéshez

Managers of Engineering Projects

Managers of Engineering Projects

Hogyan tegyünk hatékonyabbá egy szervezetet?

2017. március 25. - Management of Engineering Projects

A feladat

2017 egy nagyon érdekes évnek ígérkezik számomra. Felkértek ugyanis, hogy legyek egy fiatal cégnél tanácsadó, segítsek a szervezetnek a működését hatékonyabbá tenni. A szervezet a tavalyi évben 30 főről 100-ra növekedett és ezt a robbánasszerű növekedést nem sikerült a folyamatokban lekövetni. Remek üzleti lehetőségek vannak, komoly potenciállal rendelkezik a cég, de a vezetők jelenleg azt se látják tisztán, hogy egy projektet el tudnak-e vállalni vagy sem, mert nem tudják, hogy a munkatársak mennyire vannak ellátva munkával, vagy mennyi időre van előre lekötve a kapacitás. Nyilvánvaló, hogy a folyamatokat és a rendszert optimalizálva, sokat lehetne növelni a hatékonyságon.

effectivity.jpg

Mi is lehetne ennél vonzóbb feladat számomra? Használhatom a kreativitásom és az eddig megszerzett tapasztalatom, a nulláról építhetek egy hatékony szervezetet. Tényleg egy zöldmezős lehetőségről van szó, nem igazán kell lerombolni semmit. Ettől még a kihívás nagyon komoly, hisz rengeteg ponton lehet elrontani. Kezdve azzal, hogy olyat akarunk a szervezetre ráerőltetni, ami nem neki való. Nem lehet elővenni a korábban bevált receptet és felírni az új helyen, mert az akkor és ott működött, itt pedig egyáltalán nem biztos hogy fog. Az átalakulás se lehet túl gyors, nem szabad kapkodni. Időt kell hagyni mindenkinek, hogy az új dolgokat, a változást befogadja. Hiszen tudjuk, hogy a változás mindig fáj, ennek következtében pedig mindig lesznek ellenállók, akiket meg kell győzni, hogy jó irányba haladunk és hogy érdemes szakítani az eddig bevált szokásaikkal.

A blogcikkekben az átalakulást és a kihívásokat fogom közzétenni...

Az átalakulás és a folyamatos fejlődés akár évekig is eltarthat, éppen ezért nem lehet azt egyetlen blogbejegyzésben leírni. A valós események azonban nagyon szép keretet, tematikát tudnak adni azoknak a cikkeknek, amiket tervezek megosztani veletek. Nem csak elméleti okoskodás lesz itt, hanem a kőkemény valóság. A nehézségeket, bukásokat ugyan úgy meg fogom írni mint a sikereket. Bízom benne, hogy ezekkel a cikkekkel sokaknak a segítségére tudok majd lenni, vagy akár tőletek kaphatok én segítséget a komoly kihívásokkal teli helyzetekben. Hétről hétre követhetitek majd nyomon, hogy mi történik nálunk, vagy épp mit tervezünk megvalósítani. Itt-ott lesznek persze elméleti kitérők, ahol igyekszem nem mások tollával ékeskedni, hanem a bennem integrálódott tudást átadni érthető formában.

Várható témák és kihívások

Szeretnék már most pár témát előrevetíteni, hogy lássátok mire is lehet számítani a következő pár hónapan:

  • A vezetői szerepkör és annak feladatai
  • A szervezet betegségének feltárása (diagnosztizálás)
  • A szervezet céljainak megismerése és megértése
  • Kompetencia felmérés és interjúztatás
  • Kompetencia mátrix, kompetencia hiányok
  • Projektek és termékek megismerése
  • Diagnózis felállítása, stratégia tervezés és quick winek
  • IT és projektmenedzsment szakszavak konyhanyelven
  • Szerepkörök (Product Owner, Architect, stb)
  • Munkaerőpiac, ahogy én látom 2017-ben
  • Issue Tracking, Time Tracking, Transzparencia, miért kell vagy nem kell?
  • Projekt mérőszámok, egy kis matekkal egybekötve
  • Hogyan alakítsunk ki egy belső oktatási rendszert?
  • Miért fontos a szervezeti kultúra?

A szerzőről

2012 év eleje óta dolgozom vezetőként IT cégekben, korábban pedig fejlesztőként, szabadúszóként dolgoztam 2000 óta. 15-20 fős csapatokat vezettem, abban az időszakban amikor a cégek a kis vállalkozásból a közép vállalkozásba léptek át. Sikerült fejlesztési módszertanokat (elsősorban agilis) bevezetni és transzparensé, mindemellett hatékonyabbá tenni a szervezeteket. A legtöbb esetben sikerült a kollégáknak egy olyan egyedi karrierutat biztosítani, ami az ő személyükhöz igazán passzolt és a szervezet számára is az optimálisabb működést biztosította. A 2 szervezet ahol dolgoztam összesen 7-szer nyerte el a Deloitte Technology Fast 50 díjat, így tényleg elmondható, hogy a robbanásszerű növekedés időszakát többször is átéltem már. Míg pályafutásom elején sokkal inkább ösztönösen vezettem a csapatokat, addig a második év végére megértettem, hogy a vezetésnek és projektmenedzsmentnek komoly szakirodalma van, amit érdemes ismerni, hogy a tudást rendszerezzük a fejünkben és tudatos vezetőként tevékenykedhessünk, ne sodorjon el minket a mindennapok hurrikánja. Azóta sok könyvet olvasok, amik közül Stephen R. Covey volt rám a legnagyobb hatással. A tavalyi évben 3 szervezetet is segítettem már tanácsadóként. Folyamatosan járok meetupokra és nyitott vagyok az új dolgokra. A programozást igyekszem nem elfelejteni, hobbyként itthon még a mai napig gyakorlom (tavaly nyáron pl. megtalált a Google-től egy fejvadász és 7 interjút csináltam végig). Hasonló pozícióban dolgozó ismerősökkel 3 éve járunk össze és az idei évben saját meetupot (MEP, Management of Engineering Projects) is tervezünk létrehozni. 2017. január 17-én pontban 0 óra 0 perckor pedig megszületett kisfiunk Lénárd, így most már hárman vagyunk a családban. A vezetés egy teljesen új dimenziója nyílik meg előttem.

share-this-arrow.png

A bejegyzés trackback címe:

https://mepninja.blog.hu/api/trackback/id/tr3112370021

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása