Ezt a kérdést véleményem szerint többféleképpen is megközelíthetjük. Egyik megfogalmazása lehet, hogy ő az a személy, aki a termék sikerességéért felel. Ez talán a legegyszerűbb definíció, azonban elég tág kontextusba helyezi ezt a pozíciót. A sikerességet KPI-ok (Key Performance Indicator) és mérőszámok meghatározásával lehet nyomon követni.
Egy másik értelmezés szerint a Product Manager szimplán egy engedélyező / akadályozó személy, aki a termékkel kapcsolatos döntéseket meghozza, irányokat meghatározza. Igazából nem menedzsere senkinek, viszont ő a kommunikátor, akinél minden összefut, és ezeket az apró darabokat ő gyúrja egybe, jobban ismeri a terméket bárki másnál. Hozzá érkeznek be az igények mind az ügyféltől, felhasználóktól, és sales csapattól, majd ő hozza meg a döntést, hogy ennek az igénynek eleget fog-e tenni a termék, vagy esetleg figyelmen kívül hagyják a kérést. Összefogja a teljes termékfejlesztést, értenie kell bizonyos mértékben a használt technológiákhoz, az üzleti igényeket át kell látni, valamint design, ergonómiai szempontból is tudnia kell előzetes terveket készítenie, döntéseket hoznia.
Egy kicsit érdekesebb megfogalmazás, hogy a Product Manager egy személyben és egy időben CEO, coach, mérnök, portás, kalapács, elosztó, super user, feltaláló, szellem és a termék maga. Ebben is sok igazság van, ugyanis valóban egy kifejezetten összetett szerepről van szó, amihez rengeteg különféle készségre és képességre van szükség.
A Product Manager szerepkörön belül 3 típust szokás megkülönböztetni. Van az Internal Product Manager, aki főleg a céges, belső eszközök fejlesztéséért felel, amiknek elsődleges felhasználói a munkatársak. Másik nagyobb csoport a B2B Product Manager, ahol az ügyfelek más cégek, ebben az esetben folyamatos interakció van a cég sales csapatával. A harmadik és egyben leggyakoribb pedig a B2C Product Manager, ahol az ügyfél az átlag felhasználó. Ebben az esetben sokkal nagyobb fokú stratégiai gondolkodásra és kreativitásra van szükség, ki kell alakítani a termékvíziót, valamint folyamatosan figyelni kell a visszajelzéseket, és azok elemzésével megfelelő döntéseket hozni a termék továbbfejlesztését illetően.
További részek:
2. rész - A termékfejlesztés 7 fázisa
3. rész - Honnan jönnek az ötletek és felhasználói igények?