térkép a vezetéshez

Managers of Engineering Projects

Managers of Engineering Projects

Légy Te is Product Manager!? // 4. rész

Mekkora a piac, kik a versenytársaink?

2017. május 26. - Ribényi Máté

Egy új termék fejlesztése esetén hamar előjön a kérdés, hogy hogyan fogjunk hozzá a termékünk piacának felméréséhez. Erre két alapvető módszer létezik, az egyik lehetőség a top-down megközelítés, melynek lényege, hogy felméred a teljes piacot, majd azt próbálod meg kikalkulálni, megbecsülni, hogy ennek mekkora részét tudod majd bekebelezni. Ez egy optimista megközelítés, azonban nem is biztos, hogy elég hatékony. A másik módszer a bottom-up, amikor megvizsgálod hasonló termékek jelenlegi eladásait, majd ebből próbálod megbecsülni, hogy mennyit leszel képes elvinni előlük. Ez egy konzervatívabb megközelítés, talán pontosabb képet is kaphatsz, azonban jóval több befektetést igényel.

marketresearch.pngNézzünk meg néhány eszközt, ami segíthet piacunk feltérképezéséhez. Az egyik legegyszerűbb lehetőség - azonban ez inkább nemzetközi piacokon használható -, hogy a Google-ben rákeresünk ilyen formában: "industry reports for ____". Egy másik lehetőség, hogy megnézzük a Google Adwords Keyword Planner-t, amiből rengeteg hasznos információt leszűrhetünk az árakból, kereső szavakból, hasonló keresésekből, stb. Ezeken felül még hasznos eszköz lehet, ha Twitter-en vagy Reddit-en keresünk rá az iparágra, hasonló termékekre.

A versenytársaknak 4 típusát különböztetjük meg. Ahhoz hogy ezeket megnézzük, vegyük példának, hogy egy olasz éttermet szeretnénk nyitni.

  • Direkt versenytársak: Ez a legegyértelműbb, ők azok, akik hasonló árkategóriában vannak, szintén egy elegáns éttermet üzemeltetnek, tehát teljesen ugyanazt a felhasználói csoportot célozzák, ugyanazt a problémát oldják meg és a felhasználónak döntenie kell közted és köztük.
  • Indirekt versenytársak: Akik kissé már különböznek, például egy mexikói étterem. Ugyanazt a problémát oldják meg, azonban ők már kicsit más módon teszik ezt, nem feltétlenül ugyanazt a célközönséget próbálják elérni, de lehetnek átfedések.
  • Potenciális versenytársak: Ez lehet például esetünkben egy olasz élelmiszerbolt, aki ugyanazt a célközönséget keresi, azonban mást kínál nekik, nem is kifejezetten azt a problémát próbálja megoldani. Ha valaki étterembe szeretne menni, akkor nem valószínű, hogy megveszi az alapanyagokat és otthon elkészíti magának.
  • Helyettesítő versenytársak: Ez lehet például egy gyorsfagyasztott pizza. Ugyanaz az alapvető probléma, de teljesen más megközelítésből próbálják kielégíteni az igényeket, sokszor pedig más felhasználókat is céloznak meg, de a vásárlók mégis bizonyos esetekben lecserélhetik a te termékedet rájuk.

A versenytársak elemzéséhez és összehasonlításához alapvetően 5 kritériumot kell vizsgálnunk és felmérnünk:

  • Termék mag, azaz a fő funkcionalitás, tulajdonságok, vagy esetleg lehet ez maga a fejlesztői csapat is
  • A felhasználói bázisuk mérete
  • Design, ergonómia
  • Brand
  • Sebesség, azaz milyen gyorsan képesek fejlődni, reagálni a piaci változásokra

Sokszor a nagyobb cégek éppen azért tudnak lemaradni a versenyben, mert méretükből és folyamataikból kifolyólag nem képesek a megfelelő reakcióidőt tartani. Ezzel szemben viszont a nagy felhasználói bázis jelentősen elősegíthető a megfelelő irányú fejlesztéseket, valamint könnyebb a tesztelés.

competitoranalysis.pngAz elemzéshez használhatunk úgynevezett Feature Table-t. Ennek lényege, hogy egy táblázatban horizontálisan felsoroljuk a versenytársakat, vertikálisan pedig összegyűjtjük azokat a tényezőket, amik alapján össze szeretnénk mérni magunkat. Ilyen tényezők között lehetnek a termék főbb funkciói, de lehet akár stabilitás, biztonság, ár vagy bármilyen - a felhasználó számára - fontos tulajdonság. 

Az alábbi eseményeket mindenképp figyelni kell versenytársaink életében: finanszírozás, tőkebevonás, felvásárlás és új funkció vagy termék bevezetése.

És hogy ezeknek hol tudsz utánanézni? Az alábbi 3 helyen mindenképp érdemes követni a versenytársakat: crunchbase.com, mention.com, Google Alert.

 

További részek:

1. rész - Mi az a Product Manager?
2. rész - A termékfejlesztés 7 fázisa
3. rész - Honnan jönnek az ötletek és felhasználói igények?

 

share-this-arrow.png

A bejegyzés trackback címe:

https://mepninja.blog.hu/api/trackback/id/tr4912540059

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

süti beállítások módosítása